Thursday, December 30, 2010

Post pengubat luka,

Terkeduku seketika tadi, menitik air mata jernihku jatuh ke atas Al-Quran yang kuramas kemas, sibuk sangat memikirkan hal - hal dunia hinggakan terlupa matlamat utama setiap mukmim di dunia ini, berserah diri dan senantiasa berzikir kepadaNya. Apakah aku lupa, aku memegang tanggungjawab besar sebagai khalifah di bumi ini, membawa kesedaran mahupun keterangan kepada orang - orang yang tidak mengetahui ? Ataupun aku sendiri telah terjerat dengan mainan dunia, memerangkap setiap sudut orang mukmin agar terus leka dan lupa terhadap pencitaNya. SubahanaAllah.

" Sesungguhnya kehidupan di dunia ini adalah penjara orang mukmin "

Itulah yang masih terawang - awang dalam kotak fikiran aku apabila mendengarkan ceramah 6.30 petang di Perak FM , pada frekunsi 95.60 FM beberapa hari lepas. Astaghfirullahalazim ! Sedangkan aku selalu berasa selesa dengan apa yang aku ada, seringkali aku bergelak tawa dengan teman - teman sebayaku malah tanpa sesaat pun aku memikirkanNya pada ketika itu. MasyaAllah, tiada sekulumit ingatan dan perasaan takut padaMu tatkala itu ! Ampuni aku, maafkan aku tuhanku. Sesungguhnya aku terlalu kagum dengan ciptaan isi bumiMu, makhluk hambaMu, gembira dengan limpahan rezekiMu yang sepatutnya aku bersyukur dan terlalu takut akan kehilangan orang - orang yang aku sayang , sesungguhnya Engkau banyak kali berpesan dalam kalamMu, kejarlah dunia akhirat dan segala isi Bumi akan mengikuti kamu. Entahla, kurasakan segan untuk aku terus memijak muka Bumi ini, malu aku bernafas dengan udara yang diberi percuma resah aku memikirkan imanku. Tebalkah ? Nipiskah ? Mengapa begitu senang aku digoda keindahan dunia yang sementara ? Mengapa aku membiarkan semuanya berlaku tanpa aku bataskan walaupun dianugerahi akal yang sempurna ?


Ya Allah, aku hambaMu yang lemah, hina dan berdosa. Buangkanlah segala titik - titik hitam yang menggelapkan aku kepadaMu, jauhilah segala nikmatMu jikalau itu yang menjauhkanku padaMu. Lengkapkanlah aku dengan hidayahMu, mantapkanlah imanku seperti mereka yang senantiasa mengigatiMu hindarilah aku dari segala bala bencanaMu untuk umat terlaknat. Peliharalah aku daripada api neraka, tabahkanlah hatiku dalam menerima dan menghadapi segala ujianMu agar aku tidak berpaling padaMu. Matikanlah aku sebagai pejuangmu, sebagai orang yang beriman dan beragama Islam walaupun diri dihina, disakiti dan diseksa oleh orang sekelilingku, orang yang kusayangi jua. Amin.

5 comments:

  1. ;)
    kita pegang iman dan islam.
    tulah nikmat paling besar.
    mudah mudahan allah jdkan kita golongan hamba yg bertakwa.
    Dan masukkan kedalam golongan yg sedikit, yakni golongan org yag bersyukur.

    Btw, dekatkan diri dengan usrah..
    It help us a lot. =)

    ReplyDelete
  2. bnyk maksud tersirat. .
    ak stuju..

    ReplyDelete
  3. insyaalah, org yg sedar akan kesalahan dri dan kekurangan dri lebeyh baek drpd org yg terus hanyut ngan duniawi. hdup didunia cuma sementara, akhiratlah yg kekal abadi.. matlamat hidup setiap mukmin ialah kembali kpd Sang Pencipta dgn bekalan Iman dan Taqwa... alhamdulillah, entry yg bgus.. same2 muhasabah dri... innallaha maakum.
    (^_^)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...