Monday, February 21, 2011

Malaysia's 10 richest people.

Assalamualaikum.

Mood : Agak mengantuk
Muzik : Billionaire - Travie McCoy

Sumber : Afterschool > Malaysian Business

Bisnes kegilaan aku. Walaupun aku secara rasminya tidak terlibat langsung dalam hal ini, tapi cita - cita aku menjadi ahli usahawan yang berjaya setelah berpangkat Ir. Qhassimi suatu hari nanti, insyaAllah :) Jika dilihat skop perniagaan, bagiku amatlah luas. Sebagai contoh, bidang hartanah, yang seperti sedia maklum semakin mahal nilai tanah di Malaysia ini, Jepun, Singapore, Shanghai tak payah cakaplah. Mereka sendiri beritahuku lebih baik bina sebina rumah di Kuala Lumpur berbanding di Shanghai, mahal ! Sedangkan harga tanah di Kuala Lumpur pun melambung tinggi, warga kota melarat, boleh pula mereka katakan di sini lagi murah ! Aku selalu baca NST keluaran hari Jumaat, ada sisipan mengenai hartanah, Mont.Kiara tersenarai dalam tanah paling mahal di Malaysia, hohohoho. Memang padanlaaa aku tengok berdiri besar rumah agam kat bukit. Maaf , rumah - rumah agam ! -.- Bila eden nak kayo nih ? Nak gak berjiran dengan mereka ! Owh yea, aku ada menambah Business Times kat blog aku nih, hahaha Sekurang - kurangnya aku tak nak ketinggalan dalam hal - hal ini. Ehem, harga getah melonjak RM17 lebih sekarang, patutlah mak aku senyum memanjang B)

Cerita pasal OKK versi Malaysia ini, apa latar belakang pendidikan mereka ?


Malaysia's 10 richest people by Malaysian Business - what did they study?
Posted: 17 2011

1. Tan Sri Robert Kuok Hock Nien (Kerry Group/Kuok Group) RM50.04b
Education: Bachelor of Arts/Science - Raffles College Singapore


2. Tan Sri T. Ananda Krishnan (Usaha Tegas) RM45.78b
Education: BA Honours in Political Science from University of Melbourne and MBA Harvard University

3. Tan Sri Teh Hong Piow (Public Bank) RM12.77b
Education: Secondary School

4. Tan Sri Lee Shin Cheng (IOI Group) RM12.74b
Education: Left school at the age of 11 to help support his family selling ice cream on a bicycle for four years before returning to finish high school.

5. Tan Sri Lim Kok Thay (Genting Group) RM10.89b
Education: Bachelor of Science Degree in Civil Engineering from the University of London. He attended the advanced management programme of Harvard Business School, Harvard University in 1979

6. Tan Sri Quek Leng Chan (Hong Leong Group) RM10.75b
Education: Barrister-at-Law from Middle Temple, UK

7. Tan Sri Syed Mokhtar Al-Bukhary (Al-Bukhary Foundation) RM8.84b
Education: Secondary School

8. Puan Sri Lee Kim Hua (Genting Group) RM7.43b
Education: Not known but her late husband Tan Sri Lim Goh Tong the founder of Genting Group left school at the age of 16

9. Tan Sri Tiong Hiew King (Rimbunan Hijau) RM4.77b
Education: Secondary school and subsequently took up a correspondence course with a Chinese university.

10. Ong Bee Seng (Malaysian entrepreneur who lives in Singapore) RM3.98b
Education: unknown
Hampir semua setakat pendidikan sekolah sahaja ! Wahhhh ! Sepatutnya aku sudah mengorak langkah awal agar seiring dengan mereka suatu hari nanti. Tapi, bidang apakah ? O.o

pss : aku diasuh sejak sebelum tadika lagi oleh ibu bapa kusendiri, malah pernah belajar dan
ikut mereka berniaga tika ' zaman niaga ' mereka dahulu. Takkan tumpah nya kuah kalau
tak ke nasi :))

No comments:

Post a Comment