Saturday, April 26, 2014

Kerja



السلام عليكم و رحمة الله و بركات



Baru - baru ini, aku ada dapat panggilan daripada beberapa buah syarikat untuk kerja sebagai latihan praktikal. Dalam soal jawab bersama wakil syarikat tersebut, dalam hati ini ada ragu - ragu. Bolehkan aku ? Mampukah aku bekerja ? Selama aku hidup, aku bukan jenis yang suka terikat dengan peraturan, lebih suka kerja secara fleksibal.  

Bukan apa, cukuplah dengan beberapa orang yang aku lihat dengan mata sendiri. Di surau berdekatan, sini ada tinggal pasangan muda, diam di rumah besar sejajar kawasan tersebut. Apa aku terlihat, saat orang lain berpusu - pusu menuju solat Subuh, mereka bersiap - siap keluar mencari rezeki. Saat orang lain tersenyum selesai solat Maghrib, baru kelihatan kereta masing - masing parkir masuk halaman rumah. Lihat pakcik aku pula, walau pangkat besar, belum jamin dapat pulang awal melihat anak - anak dirumah. Terkadang pulang lewat, saat anak kecil sudah lelapkan mata. Allahu. Teringat pula kisah Kak Ya, pernah mengadu, sewaktu di KPMG pernah 3 hari tak tidur dek kerja !




Aku fikir, bukan aku jadi seperti mereka. Kerja separuh hari buat mencari rezeki. Ikut aku, cukuplah hidup besederhana, tak perlu terkejar dunia sehingga diri yang terkorban. Maksud aku, kalau dikejar pangkat, wang ringgit atau harta, hatta kerja sehingga tua uzur pun belum mampu puaskan nafsu. Kan baginda pernah bersabda;


"Seandainya seorang anak Adam memiliki satu lembah emas, 
tentu ia menginginkan dua lembah lainnya, 

dan sama sekai tidak akan memenuhi mulutnya (merasa puas) selain TANAH (yaitu setelah mati) dan Allah menerima taubat orang-orang yang bertaubat."

Muttafaqun 'alaih. HR. Bukhari no. 6439 dan Muslim no. 1048




Jangan nanti aku lalai kejar dunia, sedar - sedar aku di kuburan sana. Pernah juga mengadu perkara ini depan ibu. Katanya ringkas bersahaja


" . . lain Mi. Kamu belum ada tanggungjawab lagi. 
Tunggulah ada anak bini nanti. ."



Mungkin, perasaan ini tiba tatkala aku masih bujang lagi, tiada tanggungan ? 
Hmm


Apa - apa pun, biarpun aku berkorban demi seseorang pada masa hadapan, jangan sampai aku terkorban. Biar penat mengejar dunia, asal aku tetap berlari mengejar akhirat. Biar nafas lelah, asal hati tersenyum gembira !




P/s : Hectic week, next week, followed by spring exam. 
       Tired and I can't wait for my summer break !

No comments:

Post a Comment