Friday, November 11, 2011

Engkau hidup lagi !

السلام عليكم





Huhu ! Taiko Notts hidup lagi ! Memang tuff lah kau !  Sejak kau hilang aku dah fikir bukan - bukan, nasiblaa ada hamba Allah yang masih ada sifat sayangkan haiwan T.T 

Fakta :

  • Abu Hurairah bela dan sayangkan kucing sehinggakan kantung lengannya dibuat duduk oleh kucingnya.
  • Dari Abu Qotadah, Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda : 
 “Kucing ini tidaklah najis. Sesungguhnya kucing merupakan haiwan yang sering kita jumpai dan berada di sekeliling kita. ” (HR. At Tirmidzi, Abu Daud, An Nasa’i, Ibnu Majah, Ad Darimi, Ahmad, Malik. Syaikh Al Albani dalam Irwa’ul Gholil no. 173 mengatakan bahwa hadits ini shohih)

  • Nabi Muhammad SAW pun bela kucing ! Baginda memiliki seekor kucing yang diberi nama Mueeza. Diceritakan dalam suatu kisah, suatu saat, dikala nabi hendak mengambil jubahnya, di temuinya Mueeza sedang terlelap tidur dengan santai diatas jubahnya. Tak ingin mengganggu hewan kesayangannya itu, nabi pun memotong belahan lengan yang ditiduri Mueeza dari jubahnya. Ketika Nabi kembali ke rumah, Muezza terbangun dan merunduk sujud kepada majikannya. Sebagai balasan, nabi menyatakan kasih sayangnya dengan mengelus lembut ke badan mungil kucing itu sebanyak 3 kali.Dalam aktivitas lain, setiap kali Nabi menerima tamu di rumahnya, nabi selalu menggendong mueeza dan di taruh dipahanya. Salah satu sifat Mueeza yang nabi sukai ialah ia selalu mengeong ketika mendengar azan, dan seolah-olah suaranya terdengar seperti mengikuti lantunan suara adzan.Kepada para sahabatnya, nabi berpesan untuk menyayangi kucing peliharaan, layaknya menyanyangi keluarga sendiri.

  • Hadis riwayat Abdullah bin Umar ra.:Bahwa Rasulullah saw. bersabda: Seorang wanita disiksa karena mengurung seekor kucing sampai mati. Kemudian wanita itu masuk neraka karenanya, yaitu karena ketika mengurungnya ia tidak memberinya makan dan tidak pula memberinya minum sebagaimana ia tidak juga melepasnya mencari makan dari serangga-serangga tanah. (Shahih Muslim No.4160)
           ( Kalau dah langgar lari Taiko Notts tu. . . moga Allah rahmatinya. )



Akhir sekali,

Orang yang sayangkan haiwan peliharaan nie. . . .  seorang yang penyayang. Betul ke ? Cuba nilai kawan anda sendiri :)



P/s : Haram berjual beli kucing. Baik ambil dan bela. Pasal Taiko Notts tuu, aku tak boleh nak bela dia, cukuplah sekadar sedikit bantuan buat rawatan dia. RM1200 banyak tuuu kalau aku seorang T.T Mai tolong derma sekali :D

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...