Tuesday, January 1, 2013

Selamat Tahun Baru untuk apa ?

السلام عليكم و رحمة الله و بركات


Aku D-SIM. 20 tahun, bujang terlajak ( eh ), penuntut di salah sebuah IPTS tersohor di Malaysia hasil ehsan sebuah organisasi yang boleh tahan janji dicapatinya. Aku tahu, aku makin tua, hari demi hari, tak nampak matang dari qalbu mahupun muka suci ini dan terpaksa menerima hakikat umurku bertambah bagi setiap tahun aku hidup. Kehidupan aku cuma gelak ketawa bersama teman, menangis tersendu mendayu dayu melihat keputusan peperiksaan dan kembali ber HU HA HU HA bila cuti tiba. Namun aku tertanya - tanya, setiap hari aku bergoyang kaki menepuk malas perut boroi, buat hidup dengan duit elaun yang cukup - cukup makan, apa erti kehidupan jika aku berterusan begini ?

Apa makna " Selamat Tahun Baru ! " atau bajet omputih " Happy New Year ! " kalau tiada membawa apa - apa makna bagi aku yang tiada tujuan hidup ini ? 


Kehidupan ini cuma repitisi kosongkah ?


Dengan izin tuhan,  aku dipertemukan dengan dua buah buku ini ;




GenQ pemberian ibunda, dan aku sendiri terpanggil untuk membaca buku strategi kewangan yang kubeli di Big Bad Wolf tempoh hari. Bagai diketuk senduk makcik kantin, baru baca beberapa mukasurat, aku tersentap bila mula mengira berapa banyak masa muda aku sia - siakan tanpa meninggalkan kesan yang baik buat masa hadapan, di dunia dan juga akhirat !


" Sesungguhnya kami tidak menciptakan kamu itu sia - sia "

Surah al-Mu'minun [ 23:115 ]


Ada manusia pada umur 20 tahun sudah menghafal al-Quran dan hadis beserta sanad, pandai berbahasa Arab, mempunyai ekonomi stabil, menggegarkan dunia dengan ilmu - ilmunya, menaman benih hidayah pada orang lain, menulis dan bergiat aktif dalam usaha menyebarkan dakwah dan tarbiyyah dengan tidak melupakan langsung pelajaran dan kehidupan sosial bersama keluarga serta teman sekeliling. 

Dan. . 

. . ada manusia pada umur 20 tahun. . . mati syahid dijalanNya

Aku ? Aku ?? 

Aku pula bagaimana ?!



Allahuakhbar.

.
.
.
.
.
.
.
.
.

Hi, I'm D-SIM, 20 y/o and my new life has just begun.
I know it's too late to make it, but it is too late to try ?


No comments:

Post a Comment