Sunday, October 30, 2011

Sunrise dari Notts :)

السلام عليكم

Apa khabar iman kalian ? :D  Rasa dah lama gilaaaaa tak berblogging #padahal baru seminggu jari tak melompat-lompat atas keyboard demi blog tersayang siap dah janji taknak blogging sampai cuti Raya Haji. Sekarang apa kes ? =/= Persetan itu semua. Aku sebenarnya straight buat lab report dari tengah malam sampai subuh. ( sambil selit-selit bukak facebook kan D-SIM ? Not again D; )  Kira turun subuh tadi, aku rasa. . . macam nak cari ketenangan #ayat macam orang putus cinta jea. Ingat nak buat sesuatu yang boleh kasi aku puas # ayat ini jauh sekali daripada unsur 18SG. Yang boleh buat aku puas = buat benda aku suka. Mandi air panas ? Dah rosak. Mesin tue dah seminggu duduk senyap-senyap dalam bilik air sensorang. Main badminton, gym ? Sports complex pun belum bukak lagi. Game ? Selagi test tak habis, aku takkan sentuh game ! ( terpaksa T.T ) Nak buat apa yea ? Sedang aku mencongak dalam kepala, dan-dan keluar masjid, nampak cuaca cerah, sekali cahaya merah mula mendominasi langit kawasan Broga. Weeehooo, bukan senang nak dapat cuaca sebegini rupa. Tak hujan, mendung. Tak gelap, berkabus tebal pula ! ( Aku sayang Notts sebab cuaca sejuk dia ! XD ) Alang-alang dah terajin angkut DSLR mai sini + tripod Ariff Abas ada kat aku + basikal Rayyan aku pinjam weekend nih = jom photoshot :) 


Lokasi : 



 Tekan untuk tumbesaran.


The Y.M Tengku Tan Sri Dato' Seri Ahmad Rithauddeen Sport Complex, University Of Nottingham Malaysia Campus, Semenyih, Selangor, Malaysia, Bumi. ( Apa bestnya ubuh pangkat darjat semua tu eh ? Tak terbelit lidah aku nak sebutnyaa -.-' ) Tapi, Sports Complex nie menghadap Sunset. Kira nak ambil gambar Sunrise kena pergi ke bahagian belakang kawasan nie. Nasib baik basikal Rayyan mountain bike, redah rumput pun bumpy tau ? -,- 


Tekan untuk tumbesaran. 


Taadaa ! Kok udeh sampe bahagian balakangnyeee~  Nie buat HDR baru nampak warna oren matahari naik gitu. Pakai Manual setting tak dapat nak highlight matahari tu ! Garu kepala aku tenung kamera, salah aku ke salah kemara murah nih ? Nak kata exposure triangle salah. . . tak juga. Atau. . . .   hilang sentuhan ajaib ? ;(  #Ajaib lah sangat. Move on. . 


 Tekan untuk tumbesaran.


Haa, panorama shot ! Thanks software ICE, anda membuatkan aku hensem tersenyum tengok gambar lawa sendiri ambil # peeeeraasaan buat seketika. There's no hidden tricks doing this shot dummy, I mean, this edit picture. Look here ; 


Let 
equal to 1.
Tekan untuk tumbesaran. 


Let
equal to 2.
 Tekan untuk tumbesaran.


Let 
 equal to 3.
Tekan untuk tumbesaran.
  

 Dalam sistem numerical, selepas 3 apa dia ?



 Tekan untuk tumbesaran.


Tadaa ! Nie laa yang ke-4 ! Muahahahaha. Okay-okay, maaf kerana bermain kayu tiga dengan anda. Gambar ke-4 tu hasil gabungan gambar 1, 2 dan 3, maka secara ajaibnya jadi gambar ke-4. Ngerti ? Software ? Pakai laa Microsoft ICE kalau dah malas nak edit bagai # aku edit ringan okay laa. Owh yea, gambar bukit yang korang tengok nie sebenarnya Bukit Broga.


Just nak cakap, bangkit pagi laa wahai kaum Adam dan Hawa. Nikmati keindahan ciptaan Allah SWT. Bagi aku, mungkin ini rezeki aku kerna dapat melihat pemandangan hijau yang menyejukkan hati ini. Hari lain, belum tentu aku dapat menikmati pemandangan yang sama. Tidur pagi itu menjauhi rezeki, malah bukan amalan pagi para ulama, selain melemahkan batin #nak jugakkkk highlight pasal nih =='  InsyaAllah, dengan hanya menikmati pemandangan macam ini, pahala pun dapat wooo ! Atas niat, melihat kebesaran Allah Sang Pencipta Alam :) Salam.



P/s : Aku sentap, aku selongkar dan aku jumpa. Lalu aku HDR kan :D 



Tekan untuk tumbesaran.

  

 


5 comments:

  1. You got that right! Allah Maha Kuasa! Dialah Pencipta alam yang indah ini. :)

    ReplyDelete
  2. subhanallah. boleh la lepas ni tunggu matahari terbit kat sana.

    ReplyDelete
  3. @sarah : yeap :)

    @al : even nature speaks itself rite?

    @c.chopu : naik laa broga tu, dari atas sana lagi lawa. 30minit jea nk smpai puncak :D

    ReplyDelete