Wednesday, November 9, 2011

. . .

Selesai solat istikharah, aku tenangkan diri di atas sejadah, rehatkan badan tenangkan minda mula beristigfar kepadaNya. Lalu, tangan aku mencapai senaskah Quran untuk dijadikan santapan jiwa. Tidak semena mena, mata aku menangkap pergerakan aneh di luar jendela pada dada langit. Kapal terbang, waktu malam hari di'hiaskan' dirinya dengan lampu merah berkelip-kelip. Entah, kenapa mata aku tidak mengalihkan pandangan pada besi terbang yang kelihatan kerdil, namun gagah membelah awan dalam kepekatan malam. Kapal terbang, indahnya ciptaan engkau, tingginya nilai engkau, berjayanya engkau menakluki atas tanah hasil usaha keras sainstis aerospace. Tapi sayang, bidang aerospace terpaksa aku lupakan. Hatiku terus berasa sebak, aku mula mengatap bibir namun mataku masih terpaku padanya sehingga hilang dari pandanganku. Ku pejamkan mata, terasa panas. Kutelan air liur, terasa pasir. Aku harus berpijak pada bumi yang nyata. Kucelikan mata, lidah dibasahi dengan memuji namaNya. Surah Al-Mulk aku alunkan. Selamat malam dunia.

5 comments:

  1. salam,

    " tetapi boleh jadi kamu tidak menyenangi sesuatu padahal itu baik bagimu..dan boleh jadi kamu menyukai sesuatu..padahal itu tidak baik bagimu.." (al-Baqarah:216)

    sometimes we face it. redha is the best thing for you.

    ReplyDelete
  2. Allah tahu apa yg terbaik buat hambanya.Jika tidak dapat apa yang kamu suka,,,sukalah dengan apa yang dapat..itu berkat namanya...

    ReplyDelete
  3. Kesimpulannya, apa yang menimpa kita hari ini dan apa yang Allah telah tetap dan takdirkan untuk kita adalah apa yang kita usahakan sebelumnya, sesungguhnya bukan Allah yang berlaku zalim pada kita tetapi kitalah yang menzalimi diri kita sendiri dengan dosa-dosa dan menderhakai Allah SWT. Datangnya ujian dan sesuatu yang pahit buat kita, adalah peringatan dari Allah SWT dan tanda kasih sayangnya untuk kita sedar dari kesilapan yang pernah kita lakukan. Terimalah dengan hati yg ikhlas, Sesungguhnya, ALLAH lah yang lebih MAHA MENGETAHUI :)

    ReplyDelete
  4. @ekin : thanks, at least...let me try to do the best thing that i have, and make full use of it.

    @anon : yeah..aku seharusnya bersyukur kerna tuhan sayangkan aku dengan memberi ujian yg bisa mengingatkan aku kembali kepadaNya. Nampaknya, masih byk dosa yg aku lakukan secara sedar atau tidak.. anyways, trima kasih atas peringatan :)

    ReplyDelete

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...