Monday, April 23, 2012

Pagi 23 April

Assalamualaikum. 

Pagi ini pagi yang biasa. Berkabus tebal, namun kuhampa tiada bintang berhamparan di langit gelap atas sana awal subuh tadi. Aku jenis orang yang memerhati, lebih kepada kurang bercakap dan memerhatikan apa yang terdapat di sekeliling aku. Baik manusia, alam kejadian juga. Melihat bintang - bintang berkelipan pun sudah mempu membuatkan kutersenyum. Bukan gila, tapi tenang. Rasa tenang melihat ciptaan Allah. Kenapa timbul rasa tenang ? Sebab alam ciptaan Allah ini senantiasa memuji kepada penciptaNya. Baik hutan mahupun lautan. Baik di darat, mahupun akan apa - apa yang terkandung di antara langit dan Bumi. Semuanya memuji Allah Yang Satu. Bagiku, persetan sumber penghilang stress dengan berkaraoke, hangout hingga lewat malam sampai lupa rumah atau menghisap rokok/ambil dadah. Sedangkan Rasulullah jika bersedih, dia mendongak ke langit, lalu mengusap - usap janggutnya. Cukup dengan itu sahaja. Allah dah bagi free alam semulajadi buat kita berfikir, buat kita tenang melihatkannya, buat kita melihat kebesaranNya dalam masa yang sama,  apa lagi yang mahu dicari ? Dalam apa jua keadaan aku pun, aku berdoa agar aku tidak termasuk dalam kalangan manusia yang melampaui batas. Amin.



Membaca Al-Quran juga ubat kepada hati


Jadi, mungkin tiada rezeki aku pagi ini. Tidak mengapalah. Ada umur yang panjang, ketemui lagi bintang - bintang itu. Diam bersila dalam ukhwah. Alhamdulillah, masih bernafas di muka Bumi ini. Masih sempat berkumpul dan berjumpa dengan rakan. Tanpa mereka, sudah pasti pagi ini dibazirkan di atas katil kembali tidur atau kemas rumah ? 

Sedang lidah masing - masing basah dengan bacaan mathurat, Sapek tiba - tiba matanya meliar keluar. Bagai ada sesuatu yang berlaku ? Ada orang luar datang ? Atau kucing oren itu lagi ke ? Kalau kucing itu, aku suka ! Pernah subuh beberapa hari lepas, sedang kami memujiNya, datang seekor kucing. Bulunya cantik, berwarna oren. Sihat tubuh badan, walaupun kecil. Dia datang lalu duduk dihadapan aku. Lidah masih basah memujiNya, tetapi riak wajahku bertukar ceria. Kucing datang duduk dihadapan aku ? Hah, habis kepalanya aku belai, sehingga kucing itu tangkap lentok, lalu terbaring dihadapan aku juga. Purrr Purrr bunyinya. Suka la tu -..- Rakan - rakan lain pun masing - masing tercuit dengan tindak - tanduk comel kucing itu. Pernah juga aku nampak kucing itu dari jauh. Kubuat bunyi, " Meow meow ", dalam beberapa saat dia datang dan menggeselakan kepalanya ke pangkal kakiku. Mengada ! ;)


Tengok kucing pun boleh buat hatiku 'cair'. 
Indahkan ciptaan Allah jika kita perasan kucing adalah 
sejenis haiwan yang mulutnya sentiasa senyum :) 

Kuberpaling sedikit kepala tanpa menukar kedudukan. Owh, mereka berdua rupanya. Dua-dua bertudung putih, mengorak langkah ke Hall. Selesai beribadat subuh gamaknya. Aku perasan, mereka ini bagaikan belangkas. Kemana jea pergi, mesti ada muka dua - dua bersama. Tak sah kalau tiada salah seorang !


Mereka sahabat karib agaknya ? 

" Berkawan dengan orang yang baik lebih bagus daripada bersendirian :) "

 
(Riwayat Baihaki dari Abi Zar)  
 
 

Hm, tak beberapa kenal disebabkan faktor lelaki dan perempuan. Cuma tahu sebaya, course yang diambil dan nama mereka. Tahu pun disebabkan Facebook. Terima kasih laa Mark Zuckerberg -,- Senang hati lihat rakan datang ke masjid ni, nak - nak pula solat subuh berjemaah. Aku tahu, memang berat bangun subuh ni. Kena pula malam hujan, berkabus tebal pada pagi itu. Fuuhhhh, memang dikatilah selayaknya. Namun, sedang ramai diulit mimpi, ada yang keluar mencari redha Ilahi. Ada yang berfikiran begini :


 " Kalau pergi kelas on time, 
kenapa tidak pada waktu solat ? "

" Kalau belajar ramai - ramai rasa seronok, 
kenapa tidak pada keseronokan solat berjemaah ? "

" Kalau demi belajar aku sanggup korbankan tidur,
kenapa tidak pada waktu Subuh ? 


Paling aku suka, bila kebanyakan kawan lelaki aku di sini sanggup tidur di masjid demi menjaga solat Subuh.


Ya Allah, tak boleh terbayangkan tidur mereka kerana, sudah pasti tidurnya mendapat keberkatan dari Allah, dari mula tidur sehingga ke subuh ! Free free tidur yang berjam - jam itu dapat pahala walau bermula dengan niat mudah untuk bangun solat subuh berjemaah. Niat yang baik pun, sudah dapat pahala. Belum kira lagi pahala waktu kita melaksanakan apa yang diniatkan itu tadi. Tak terkira ! Siapa kata susah nak dapat pahala ? Allah kan sifatnya Ar-Rahman, Maha Pemurah :)



P/s : Di TCR, sedang ralit mentelaah kitab tebal College Physics bersama Firdaus. . eh, apa tu ? Jubah ? Tapi fesyen apa yang dipakai foreigner ini ? Tak pernah nampak fesyen sebegini rupa. Atau aku yang buta fesyen ? @.@ Labuh, bergaya, hitam tapi sedikit bercorak. Lama mata aku melihat pakaiannya walhal otak dah melayang mengenakan nama - nama fesyen perempuan yang aku tahu. Mana tahu ada fesyen yang sempadan dengan memori aku sebelum ini ? Tapi alhamdulillah, 'redup mata' tengok bila seorang perempuan lengkap menutup aurat. Cair jugak laa hati tengok, hehe. Entah kenapa pula keluar perlahan ayat " lawanya dia " dari mulut aku ni. Fuuhhh ! Nasib telinga Firdaus selamat disumbat earplug. Kalau tak segan aku ! Haih, nak kena cabai jugak mulut ni -.-''

Sekali tuan empunya badan menampakkan muka dalam pandanganku. Lah ! Salah seorang geng tudung putih sejoli pagi tadi rupanya ! Fail aku, fail nak recognise orang biarpun dah di depan mata ! -,-

Tapi serius, anda lawa hari ini. 
Semoga istiqamah dalam berpakaian baik yea :) 


4 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...